Zgodnie z nowym, rocznym rozkładem jazdy opublikowanym przez PKP PLK, który ma wejść w życie w grudniu br., przesiadki pomiędzy pociągami Kolei Śląskich i Przewozów Regionalnych, zapewniających dojazd z Górnego Śląska m.in. do Wielunia, mają następować w Herbach Starych, a nie tak, jak obecnie, w Krzepicach. Tak informują Przewozy Regionalne – choć PKP PLK podaje, iż przesiadki mają następować w… Herbach Nowych.
Linia Herby Nowe – Wieluń – Kępno jest od wielu lat namacalnym przykładem problemów związanych z organizacją kolejowych przewozów regionalnych w przypadku linii przebiegających przez granice województw. W przypadku tego połączenia problem jest tym większy, że mająca 102 km linia Herby Nowe – Kępno przechodzi przez teren aż 4 województw: śląskiego, opolskiego, łódzkiego i wielkopolskiego. Jest to jeden z powodów, dla którego m.in. systematycznie ograniczano ofertę połączeń regionalnych na odcinku Kępno – Wieluń, a część pociągów kursujących od strony Górnego Śląska od kilku lat kończyła bieg w 5-tysięcznych Krzepicach (ostatniej stacji na terenie woj. śląskiego), zamiast jechać do 25-tysięcznego Wielunia. Na przestrzeni kilku ostatnich lat w środkach masowego przekazu pojawiały się też np. informacje (które ostatecznie się nie ziściły), iż w wyniku braku porozumienia pomiędzy samorządami wojewódzkimi pociągi od strony Górnego Śląska miałyby kursować tylko do Janinowa (jest to stacja pomiędzy Krzepicami i Wieluniem, jedyna na tej linii leżącej na terenie woj. opolskiego) bądź też, iż pociągi kursujące do Wielunia… nie będą się w Janinowie zatrzymywać.
Przejęcie przez Koleje Śląskie całości obsługi połączeń regionalnych w woj. śląskim od grudnia 2012 r. spowodowało, że zlikwidowane zostały wszystkie bezpośrednie pociągi z Katowic czy Tarnowskich Gór do Wielunia. Pociągi KŚ dojeżdżają obecnie do Krzepic, gdzie następują przesiadki do pociągów PR. Wprowadzenie przesiadek w Krzepicach było postrzegane w mediach jako jeden z głównych mankamentów nowej oferty KŚ.
Od grudnia 2013 r. przesiadki mają nadal następować, ale nie w Krzepicach, lecz bardziej w głębi woj. śląskiego, w Herbach Starych, dokąd dojeżdżać będą pociągi KŚ z Tarnowskich Gór i pociągi PR z Wielunia Dąbrowy i Kępna.
– Przewozy Regionalne od nowego rozkładu jazdy 2013/14 przejmują obsługę odcinka Herby Stare - Krzepice. Docelowo pociągi miały kończyć i rozpoczynać bieg na stacji Herby Nowe, jednak, ze względu na prowadzone prace modernizacyjne na linii Częstochowa-Fosowskie-Opole Gł. nastąpiła zmiana stacji końcowej na Herby Stare. Planowane do uruchomienia relacje to Herby Stare-Wieluń Dąbrowa i Herby Stare-Kępno. Na stacji Herby Stare pociągi będą skomunikowane ze składami Kolei Śląskich do Tarnowskich Gór – mówi Marta Milewska, rzeczniczka PR.
Zgodnie z rozkładem opublikowanym przez PKP PLK, w dni robocze na trasie Herby Nowe – Wieluń Dąbrowa ma kursować 5 par pociągów PR, a w dni wolne 2 pary pociągów.